Unu, doi, trei… Câţi să fie, câţi să fie?


Azi, m-am hotărât să pun punctul pe „i” sau pe „ii” şi, chiar, pe „iii”.
Domnule, mari probleme face „i-ul” ăsta, cât îl vezi de micuţ şi cuminţel, cum stă el aşa, în poziţie de „drepţi.”

Cum ziceam, ia să vedem când trebuie să „cânte” singur, în duet sau trio.
Păi, este simplu. Nici de această dată, nu voi intra în amănunte tehnice, adică nu voi da copy-paste din Gramatica Academiei, de exemplu.
Vă voi „vinde” şi acum un pont:

Dacă, la singular, cuvântul are, deja, în rădăcina sa, un „i, la plural nearticulat va mai primi încă un „i” (desinenţa de plural) iar, dacă îl mai şi articulăm, dându-i funcţie de subiect al propoziţei, de exemplu, sau atribut substantival apoziţional, va primi deja şi cea de-a treia „medalie” – „i„.

Hai să vedem:
Exemplu: cuvântul „copil” (substantiv de gen masculin): ne uităm bine la el şi, surpriză!!!, are deja un „i”.
Bun, îl punem la plural şi obţinem „copii„, ca în propoziţiile:
Bine aţi venit, copii!
I-am văzut pe copii în parc.
Am cumpărat jucării pentru copii.

În construcţiile:

Copiii noştri sunt cei mai cuminţi
sau
Ei, copiii, sunt comorile noastre.,

observăm că  sunt trei litere „i”. (şi nu trei de „i” – o altă greşeală foarte frecventă).

Să le analizăm: primul este cel din rădăcina substantivului singular (copil), al doilea este particula (desinenţa) de plural nearticulat iar cel de-al treilea, particula de plural articulat.

În acelaşi principiu se înscriu şi cuvintele, fie ele substantive, adjective/adverbe:
geamgiu – geamgii – geamgiii
vizitiu – vizitii – vizitiii
propriu – proprii – propriii, etc.

Dacă rădăcina cuvântului, nu conţine litera „i„, atunci vom avea:
singular: membru
plural nearticulat: membri (Comitetul va avea cinci membri. şi nu „… cinci membrii„)
plural articulat: membrii (Membrii Guvernului sunt….).
singular: codru
plural nearticulat: codri (doi codri)
plural articulat: codrii („De treci codrii de aramă…”)
negru – ma refer aici, la adjectiv, la plural va fi negri şi nu negrii (ochi negri),
la fel şi albastru – plural albaştri (ochi albaştri şi nu ochi albaştrii).
Desigur, situaţia este alta când alegem să articulăm adjectivul şi nu substantivul pe care îl determină:

Negrii (albaştrii) ei ochi te hipnotizau. în loc de
Ochii ei negri (albaştri) …

Şi pentru că a venit vorba de cuvântul „ochi” care este invariabil ca formă, atât pentru singular, cât şi pentru plural nearticulat  (un ochidoi ochi), la plural articulat se va scrie cu doi „i” şi nu cu trei „i”.
Să luăm ca exemplu şi cuvinte de genul feminin:
singular: poezie
plural nearticulat: poezii
plural articulat: poeziile (şi nu poezile)
singular: roşie
plural articulat: roşii
plural nearticulat: roşiile (nu roşile)

Deci, nu uitaţi:

Există o literă „i” în radicalul cuvântului, next level „ii”, last level „iii”, nu exista litera „i”, next level „i”, last level „ii”.

Ce să fac şi ăsta este un alt of al meu şi radarul meu de vorbitor-cititor-scriitor de limbă română, îl detectează nolens-volens.

25 comentarii

Din categoria campanii, limba română

25 de răspunsuri la „Unu, doi, trei… Câţi să fie, câţi să fie?

  1. Sănătoase astfel de lecții.

    Zi faină!

  2. Mulţumesc frumos, Geanina. N-aş avea îndrăzneala să le numesc lecţii ci, mai degrabă, un manifest personal – pentru a cărui „propagare” mizez, în continuare, pe ajutorul vostru – întrucât mă încăpăţânez, încă, să cred că şi cu paşi mici se pot străbate distanţe mari.

    O zi frumoasă şi ţie!

  3. Pai si cea mai lunga calatorie din lume, tot cu un pas incepe, nu?

    Intr-adevar, in mare suferinta I-ul asta al nostru……

    Poate teoretizezi putin si numarul de i-uri la verbe, cand punem „sti” si cand punem „stii”.
    Sti tu despre ce vorbesc, nu?
    si-acum imi fac mea culpa si scriu corect:

    STII tu despre ce vorbesc, nu?

    Zi frumoasa tuturor 😉

  4. Eu astept „lectia” cu insasi si insusi 😉

  5. Bonus pack pentru culorile folosite in delimitarea acesto „i” si life pack pentru folosirea expresiilor „next level”, „last level”. o lectie foarte misto de invatat in acest mod, colorat si amuzant:) Si o intrebare, atunci cand chiuim, cati de „i” sa punem. Ca spre exemplu:”uiuiuiuiuiuiu”, sau „i-iii-i”:) Sa stiu cum se chiuie mai adevarat:)

  6. Bonus pack 1 de la mine pentru folosirea culorilor in delimitarea „i”-urilor, si lifepack pentru ca ai spus „next level” si „last level”. O lectie colorata, utila si amuzanta:)
    Si intrebare: cand chiuim la nunti, cum sa facem ? „I-iii-i-i” sau „u-iu-iu-iu-iu”?:) Cati de i si cum?:) Glumesc, dar chiar am intrebari din astea care imi trec prin creier. Cum se transcrie o chiuitura si chestii:)

  7. Sper să bage lumea la cap. 🙂

  8. Când îmi goleam scrumiera în cutia poştală a unei vecine, aceasta m-a surprins şi mi-a zis: „Nu fii măgar!” Am corectat-o pe dată, spunându-i că se zice şi se scrie „nu fi”. Ulterior, am auzit-o spunând: „A fii sau a nu fi”, da’ n-am mai corectat-o, ci i-am introdus UHU-plus în gaura cheii.

    • Vania, dragă, ai avut noroc: ai putut să-ţi dai seama cu câţi „i” a vorbit pentru ca, astfel, să o poţi corecta. :).
      Cât priveşte adezivul, păcat că l-ai irosit. Din câte ştiu, nu e prea ieftin. :).

      Altfel, încântată de cunoştinţă.
      Te mai aştept.
      Cu prietenie,

  9. Pingback: LUP «

  10. Pingback: Noapte bună, copii! « Link-Ping

  11. Mina de ajutor as da dar nu prea inteleg cum. Daca in Gheorghe Ilie e o corectie ce se cere afara acum, e ok, Daca nu, astept detalII.

  12. Pingback: Sa vorbim corect romaneste « Totul despre copii

  13. Tu eşti profesor de limba română cumva?
    Şi eu ştiu diferenţele astea şi îmi place să cred că le şi folosesc corect dar nu aş fi ştiut să le explic atât de bine şi în acelaşi timp atât de simplu ca tine.
    Acum ceva timp chiar am avut un conflict de blogosferă pe tema unei greşeli gramaticale dar din cauza carenţelor mele de noţiuni gramaticale nu am fost în stare să îmi expun punctul de vedere deşi ştiam (şi s-a dovedit) că am dreptate. Realizez că, uneori, nu e suficient să ai cunoştinţe doar pentru tine. Trebuie să ştii să le şi împărtăşeşti cu alţii. Pentru asta te admir.

    • Nu, Victor, nu sunt profesor de limba română. A fost visul meu să devin dar până şi visurile se schimbă, nu? Aşa că, la momentul oportun (sau nu) am cotit-o către Drept. Dar – şi nu vreau să sune pretenţios – chiar iubesc limba asta şi mi se pare inadmisibil să nu ştii să scrii şi să te exprimi în limba maternă şi, culmea, în care ţi-ai făcut şi nişte studii, nu?
      Te aştept, oricând, cu plăcere, pentru schimb de experienţă.

      • silvana

        Dacă nu eşti profesor de limba română, cum de afirmi cu atît aplomb că formularea „trei de i” este o greşeală?! Îţi recomand să citeşti „Puţină gramatică”, vol. I şi II, a academicianului Al. Graur. Vei constata că mai ai multe de aflat/învăţat despre limba română, inclusiv despre acest caz special.
        P.S. Există conjuncţii înainte de care e obligatoriu să pui virgulă: dar, iar, ci, or etc., dar pe blogul tău nu am observat să fi respectat această regulă atît de simplă. Şi ar mai fi de spus, dar mă opresc aici.

      • Dragă, Silvana, apreciez avântul tău! Ce nu apreciez este „tonul” şi faptul că nu ai curajul să-ţi afişezi identitatea. Tu eşti profesor de limba română? Îţi mulţumesc pentru recomandări, eşti amabilă. Rămân, însă, la ceea ce am învăţat, apropo de ce tu „reclami” că este o eroare. Probabil că tot corect consideri, conform aceluiaşi principiu, şi formularea „trei de litere”, „trei de mere”, etc. Referitor la virgule, draga mea, trebuie să te fi chinuit să-mi citeşti tot blogul – că asta înţeleg din afirmaţia ta – şi să nu întâlneşti nicio virgulă obligatorie care să preceadă conjuncţiile amintite.
        Şi încă ceva: dacă tot ai atât de multe de spus, nu te sfii!
        Mulţumesc pentru vizită!

  14. starsgates

    Uite că vania mi-a lămurit dilema mea.;)

  15. starsgates

    *a lămurit*

  16. Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon
    on a daily basis. It will always be helpful
    to read through articles from other writers and use something from
    their sites.

Lasă un răspuns

